Dienstag, 1. Mai 2018

Ordnung muss sein i rodebutikken


Tyskere elsker orden. Alle kender “Ordnung muss sein”. Man kunne mene, at det bare var en fordom, men efter min opfattelse er det nok ikke helt forkert. Netto og jeg bliver nok aldrig venner, og det skyldes at man er nødt til at kæmpe sig igennem et enormt tilbudsbuskads med ting, som man i bund og grund ikke har behov for. Og når man har læst reklamen, betyder det ikke, at man nogensinde kommer til at finde de relevante tilbud.

Hos Lidl ved jeg, hvor tingene står, medmindre de laver om i butikken, og det har de kun gjort en enkelt gang i de sidste fem år. Hos Netto kunne man mene, at de laver om på tingene nærmest hver dag. Hvis jeg havde alle penge i verdenen, ville jeg foretrække at shoppe hos Føtex, men pengepungen begrænser dette. Derfor er Lidl mit foretrukne valg.

Men hvad siger det om mig som tysker, og hvad siger det om danskere, som åbenbart ikke har et problem med rodebutikker?

Den gang jeg boede i Tyskland kom jeg hjem i mellem kl 18.30-19. Så sent på dagen har man mildest talt ikke lyst til at købe ind, især ikke efter en stressende dag på kontoret. Nogle gange i mellem kan man nå at købe ind i frokostpausen, men så kræver det først og fremmest, at man kan finde ting hurtigt. At der er ”Ordnung” i Tyskland, skyldes altså ikke blot, at vi kan lide det, men det er en del af effektiviteten. Og så har vi et langt bredere udvalg af varer i Tyskland. Hvis babymaden pludselig fandtes ved siden af bilrensningsprodukter og ikke ved siden af bleerne, ville vi ikke have en jordisk chance for at finde artiklerne, og så er sandsynligenheden ret stort, at vi giver op og tager hjem uden at købe noget. Men vi skal altså købe ind, og det skal ikke se rodet ud.

Avantgardistiske urtepotter

At jeg foretrækker Føtex, skyldes simpelthen at butikken ligner tyske supermarkeder ret meget. Der er en indbydende grøntsagsafdeling i begyndelsen, ofte et bageri tilknyttet, og der findes godt kød. Jeg ved, hvor varene er henne. Og så er udvalget lidt større end hos Netto. Det vil sige, at de, for mig, vigtigste varer er i fokus. Det handler ikke om, at jeg skal finde en avantgardistisk urtepotte. At købe ind hos Føtex dækker mit behov for at kunne vælge mellem mere end kun jordbær- og hindbærmarmelade.

Når går på indkøb hos Netto kræver det tid, som tyskere ikke har. Danskere går hjem kl 16, og kl 16.30 er man altså stadigvæk klar til at købe stort ind. Man orker derfor stadigvæk at værdsætte avantgardistiske urtepotter i et tilbudsbuskads. Og dem sætter man meget mere pris på i Danmark. I et land, hvor man slås om en limited edition vase og hvor alle har træfigurer, der ikke kan bruges til andet end at vise ens status, er det logisk, at folk også har lyst til at gå på skattejagt. Her i Danmark er man tilfreds med de madvarer man kender til, men man ønsker at vise, at man bakker op om skandinavisk design.

Skattejagt vs. Udvalg

I bund og grund kan man altså sige, at danskere og tyskere shopper forskelligt, og det kan i den sidste ende også ses i deres hjem. Når en tysk familie spiser morgenmad i weekenden, bukker bordet under for en stor tag-selv buffet af kødpålæg, marmelade, æg og bacon, ost, og egentlig alt, man ønsker sig. I Danmark spises der rundstykker med smør på, og på bordet står der måske et lille udvalg af pålæg. Tyskere går dog knap så meget op i, hvordan deres bolig er indrettet. I et traditionelt hjem i Tyskland kan der stadigvæk findes klassiske ”Eiche rustikal” møbler eller et robust ”Fliesentisch”, og tysk bolig design er ret ikke eksisterende i forhold til alt det skandinavisk design man kan købe.

Selvfølgelig findes der undtagelser. Og hvis man ser på de nyeste udviklinger såsom ”Føtæsk” hos Føtex og ”Discountmatch” i Bilka hos pristjekken i Søndagsavisen, så er der ingen tvivl om, at der også er noget, der forener begge lande. Vi ønsker at gøre et kup. Men hvis man vil sælge mere, så er det helt klart også vigtig at gå efter kundenes ønsker, for at tilpasse sig andre behov end kun at være den med de bedste priser. Det kræver, at man forstår kunden, og for at forstå kunden, er det bedst at kigge i kundens hjem.

https://www.sondagsavisen.dk/forbrug/2018-01-25-kaempe-pristjek-far-du-de-billigste-varer/

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen