Dienstag, 22. Mai 2018

Dansk-Tysk samarbejde par excellence

En gang om året findes vi foran TV skærmet, når vi alle sammen hepper på vores hjemland (og nogle gange nogle andre lande) til Eurovision. Denne gang kunne vi heppe på Michael Schulte med sangen „You let me walk alone“ og Rasmussen med „Higher ground“. I år var „You let me walk alone“ dog mindst ligeså relevant for danskere som Rasmussens bidrag.
Michael Schulte taler flydende dansk, da han bl.a. gik på Duborg-Skolen i Flensborg (1). Ikke kun derfor kunne Michael nå at vinde de danske hjerter. Sangen er blevet skrevet af Thomas Steengaard, som også var med til at skrive Emmelie de Forests „Only teardrops“ (2) Ole Tøpholm selv formåder i DRs artikel, at han ikke var helt uskyldig i Tysklands gode placering. De to havde en interview til anden semi-finale, så alle danskere kunne høre Michaels danske historie på DR1.
Det er altså ikke helt klart, om Danmark stemte på Michaels sang pga. dens danske historie, eller om danskere faktisk kunne lide sangen. Men når man kigger på resultaterne fra andre lande, så har man ingen grund til at betvivle sangens kvalitet. Den klarede sig fremragende i forhold til Tysklands sange fra de sidste par år. Rasmussens sang „Higher ground“ fik en niende plads, mens Tyskland blev belønnet med en fjerde plads. (3)
Når Tyskland taber i Eurovision, plejer vi at spørge om det er, fordi alle andre hader os. I Danmark tænker man ikke på samme måde. Når man er taber hos Eurovision, så vandt man jo alligevel til semi-finalen, og var dermed bedre end så mange andre lande. Denne positive indstilling mangler i den grad i Tyskland, og måske er det sådan, fordi vi ikke behøver at deltage til semi-finalen. Det kunne dog også være, at vi forbinder Eurovision meget mere med politik, end vi egentlig burde.
Det kan dog konstateres, at den dansk-tyske samarbejde lever i bedste velgående, og man kan se, at vi kan få gavn af at arbejde sammen. Vores musikaliske smag er ikke vildt forskelligt hellere. Eurovisions vinder hedder dog Netta Barzilai. Sangenrinden fra Israel vandt med nummeret „Toy“, i hvilken hun kommenterer på #metoo-bevægelsen. (4) Som man kan se hos BT, var sangen ikke særlig populær i Danmark. I Tyskland blev sangen modtaget med mere entusiasme.
Eurovision er altid en fest af sange, skør påklædning, dans, sjov og ballade, men på lige fod også et spejl af virkeligheden, som den er skruet sammen. Og mens nogle har behov for at kæmpe imod en patriarkalsk verden og for mere accept for det unormale, mangler mere frie lande behovet for at kæmpe. Vi burde dog alle sammen glæde os over, at forskelligheden vinder gang på gang, ligegyldigt om sangen falder i vores smag.
Tysklands position er betydelig bedre når vi arbejder sammen med Danmark, og måske går det lidt begge veje. Dette understreger vigtigheden af samarbejdet over grænser.

1. https://www.fla.de/wp/dailys/michael-schulte-tysk-melodi-grand-prix-kun-en-mellemstation-mig/
2. https://www.dr.dk/event/melodigrandprix/danskerne-gav-tyskland-12-grand-prix-point-jeg-kommer-og-giver-koncert-i
3. https://eurovisionworld.com/eurovision/2018
4. https://www.bt.dk/musik/her-kan-du-hoere-vindersangen-i-eurovision-2018

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen