Ifølge
FDM1
forholder reglener i Danmark sig lige præcis på den samme måde som
i Tyskland. Bilisten skal beslutte sig for at bremse eller fortsætte.
Det er dog et spørgsmål om
tolkningen, hvornår man stadigvæk er i stand til at bremse
forsvarligt eller ej. Denne
tolkning pålægges altså
bilisterne. Ligeledes
lærer man i en tysk
køreskole, at det er op til en
selv, om man
kan nå at
køre over krydset.
Mens
man diskuterer gult lys i Danmark, diskuterer
man derimod i Tyskland,
hvad man skal gøre mod alle dem, der faktisk kører over rødt. I
Hamborg plejer problemet med rødlyskørsel være mere relevant i
nyhederne. Derfor havde jeg
aldrig tænkt ret meget over, om det er forkert at køre over for
gult. Hvorfor er fokusset
dog så forskelligt i begge
lande?
Djævelen
ligger i detaljen
Når
man kører igennem et
lyskryds i Tyskland, der lige er skiftet til gult, fornemmer man ikke
automatisk, at man har gjort noget forkert. Trafikreglen §372
siger dette: „Gelb ordnet an,: „Vor
der Kreuzung auf das nächste Zeichen warten““, hvilket ikke er
særlig forskelligt fra „Rot ordnet an: „Halt vor der Kreuzung““.
Gul lys betyder, at man skal vente foran krydset indtil det næste
tegn og rød betyder, at man skal stoppe foran lyskrydset. Når
man har lært, at det skal vurderes, om man kan vente eller ej,
drøner man bare lige over krydset, da
det jo først er rødt, som
er for alvor.
I
Vejafmærkningsbekendtgørelsen
§ 61 Stk. 53
står der det følgende: „Gult lys betyder stop“, og at gult lys
har den samme betydning som rødt. Som man kan se, er det ikke nært
så tvetydigt som i Tyskland. Her har gul den samme betydning som
rød, og skal tages lige så alvorligt.
En
reell fare
„I
to ud af tre uheld, hvor aarhusianerne kommer til skade i traffiken,
er gul- eller rødkørsel en medvirkende årsag til uheldet“,
skriver TV2Østjylland4.
Der oplyses ikke, hvad
fordelingen mellem rød og gul er. I Tyskland findes der ifølge
Focus5
kun oplysninger om rødkørsel og kørsel over et stopskild i forhold
til uheld, og der gøres
heller ikke forskel mellem de to færdselstegn. I
2007 var der
hele 98000 uheld med 413 dødsfald.
Når
vi har travlt, har vi ofte ikke evnerne til at reagere hurtig nok. En
glemt aftale, et ventende barn i børnehaven eller manglende
vurderingsevner gør, at vi drøner over gult uden at tænke os om en
ekstra gang.Vi ved alle
godt, at man egentlig ikke burde køre, når man er påvirket af
omstændighederne, men vores travle dagligdag gør det nærmest
umuligt at holde sig til det.
Hvis vi tænkte os om, ville vi selvfølgelig stoppe, da det altid er
bedre at komme frem uden at
skade os selv, og uden at skade andre. Men
i realiteten er mennesket ikke perfekt, og
kører alligevel.
Men
når liv kan reddes,
så skulle man i Tyskland
være mere tilbøjelig til at se på sagen som danskere, og se det at
køre over gult som forbudt, fremfor at se det som en vurderingssag.
For en gangs skyld kunne
Tyskland, det land hvor børn som oftest ikke engang må lege på
græsset på offentlige steder, og hvor der findes legepladser, der
tilhører nogle boligblokke, som ikke alle børn må benytte, være
lidt skrappere og tage ved lære af Danmark.
1https://fdm.dk/nyheder/2017-09-aarhus-vil-bremse-gult
2https://dejure.org/gesetze/StVO/37.html
3http://www.teoristart.dk/wp-content/uploads/2016/10/Vejafm%C3%A6rkningsbekendtg%C3%B8relsen.pdf
4https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/aarhus-skal-bremse-gult-mange-overholder-ikke-faerdelsloven
5https://www.focus.de/auto/videos/verkehrsunfaelle-290-000-mal-ueber-die-rote-ampel_vid_10880.html
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen