Dienstag, 8. Mai 2018

At bremse, eller ikke at bremse

Aarhus bremser for gult“ hedder en ny kampagne fra Aarhus Kommune. Kampagnen vil oplyse om det faktum, at man ikke må køre over gult i Aarhus, såsom i resten af Danmark. Der er der ikke noget nyt ved det. Hvis man googler Aarhus bremser for gult, får man henholdsvis artikler fra 2016, 2015, 2013 og hele vejen tilbage til 2011.

Ifølge FDM1 forholder reglener i Danmark sig lige præcis på den samme måde som i Tyskland. Bilisten skal beslutte sig for at bremse eller fortsætte. Det er dog et spørgsmål om tolkningen, hvornår man stadigvæk er i stand til at bremse forsvarligt eller ej. Denne tolkning pålægges altså bilisterne. Ligeledes lærer man i en tysk køreskole, at det er op til en selv, om man kan nå at køre over krydset.

Mens man diskuterer gult lys i Danmark, diskuterer man derimod i Tyskland, hvad man skal gøre mod alle dem, der faktisk kører over rødt. I Hamborg plejer problemet med rødlyskørsel være mere relevant i nyhederne. Derfor havde jeg aldrig tænkt ret meget over, om det er forkert at køre over for gult. Hvorfor er fokusset dog så forskelligt i begge lande?

Djævelen ligger i detaljen

Når man kører igennem et lyskryds i Tyskland, der lige er skiftet til gult, fornemmer man ikke automatisk, at man har gjort noget forkert. Trafikreglen §372 siger dette: „Gelb ordnet an,: „Vor der Kreuzung auf das nächste Zeichen warten““, hvilket ikke er særlig forskelligt fra „Rot ordnet an: „Halt vor der Kreuzung“. Gul lys betyder, at man skal vente foran krydset indtil det næste tegn og rød betyder, at man skal stoppe foran lyskrydset. Når man har lært, at det skal vurderes, om man kan vente eller ej, drøner man bare lige over krydset, da det jo først er rødt, som er for alvor.

I Vejafmærkningsbekendtgørelsen § 61 Stk. 53 står der det følgende: „Gult lys betyder stop“, og at gult lys har den samme betydning som rødt. Som man kan se, er det ikke nært så tvetydigt som i Tyskland. Her har gul den samme betydning som rød, og skal tages lige så alvorligt.

En reell fare

I to ud af tre uheld, hvor aarhusianerne kommer til skade i traffiken, er gul- eller rødkørsel en medvirkende årsag til uheldet“, skriver TV2Østjylland4. Der oplyses ikke, hvad fordelingen mellem rød og gul er. I Tyskland findes der ifølge Focus5 kun oplysninger om rødkørsel og kørsel over et stopskild i forhold til uheld, og der gøres heller ikke forskel mellem de to færdselstegn. I 2007 var der hele 98000 uheld med 413 dødsfald.

Når vi har travlt, har vi ofte ikke evnerne til at reagere hurtig nok. En glemt aftale, et ventende barn i børnehaven eller manglende vurderingsevner gør, at vi drøner over gult uden at tænke os om en ekstra gang.Vi ved alle godt, at man egentlig ikke burde køre, når man er påvirket af omstændighederne, men vores travle dagligdag gør det nærmest umuligt at holde sig til det. Hvis vi tænkte os om, ville vi selvfølgelig stoppe, da det altid er bedre at komme frem uden at skade os selv, og uden at skade andre. Men i realiteten er mennesket ikke perfekt, og kører alligevel.

Men når liv kan reddes, så skulle man i Tyskland være mere tilbøjelig til at se på sagen som danskere, og se det at køre over gult som forbudt, fremfor at se det som en vurderingssag. For en gangs skyld kunne Tyskland, det land hvor børn som oftest ikke engang må lege på græsset på offentlige steder, og hvor der findes legepladser, der tilhører nogle boligblokke, som ikke alle børn må benytte, være lidt skrappere og tage ved lære af Danmark.

1https://fdm.dk/nyheder/2017-09-aarhus-vil-bremse-gult
2https://dejure.org/gesetze/StVO/37.html
3http://www.teoristart.dk/wp-content/uploads/2016/10/Vejafm%C3%A6rkningsbekendtg%C3%B8relsen.pdf
4https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/aarhus-skal-bremse-gult-mange-overholder-ikke-faerdelsloven
5https://www.focus.de/auto/videos/verkehrsunfaelle-290-000-mal-ueber-die-rote-ampel_vid_10880.html

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen